De Honda NSX is een beroemde sportwagen van Honda. Hij staat bekend als een krachtige, innovatieve supercar met twee belangrijke generaties.
Eerste generatie
Geïntroduceerd rond 1989, verkocht vanaf ongeveer 1990.
Atmosferische V6 (aanvankelijk 3,0 liter, later enkele 3,2 liter-versies), hoogtoerig, met Honda's VTEC-technologie.
Lichtgewicht constructie: aluminium carrosserie/chassis, dubbele wishbone-ophanging. Zeer gericht op de bestuurder.
Er waren speciale varianten, zoals de NSX-R (gestript, circuitgericht), enz.
Tweede generatie (NC1; 2016-2022)
Herintroductie in 2016 (voor modeljaren vanaf '17).
Hybride aandrijflijn: een twin-turbo V6-motor plus elektromotoren (één op elk voorwiel + één achter tussen motor en transmissie) — totaal vermogen ongeveer 581 pk in de standaarduitvoering, meer in de Type S-versie.
Vermogen ~581 pk
0-100 km/u ~2,9 seconden
Topsnelheid ~308 km/u
Type S iets zwaarder of vergelijkbaar, afhankelijk van de opties, maar getuned voor betere prestaties.
Voor de eerste generatie NSX hielpen invloedrijke namen zoals Ayrton Senna bij de tuning, met name wat betreft de wegligging.
Lichte materialen (aluminium, enz.), goede balans, uitstekende dagelijkse bruikbaarheid gecombineerd met supercarprestaties.
In de tweede generatie combineerde Honda elektromotoren en een turbo V6, wat resulteerde in hoge prestaties en direct beschikbaar koppel van de elektromotoren.