Road Cars - NSU - Kess-Model
NSU Motorenwerke AG, algemeen bekend als NSU, was een gerenommeerde Duitse autofabrikant die een belangrijke rol speelde in de vroege geschiedenis van autodesign en -techniek.
Oorspronkelijk opgericht als motorfabrikant in de late 19e eeuw, ging NSU over op autoproductie en werd bekend om zowel zijn innovatieve voertuigen als zijn bijdragen aan de auto-industrie.
NSU werd uiteindelijk onderdeel van het merk Audi in de jaren 60.
In 1873 als fietsfabrikant in Riedlingen, Duitsland, door Michael Haller. Het bedrijf schakelde begin 1900 over op de productie van motorfietsen en breidde later uit naar auto's.
De naam van het bedrijf, NSU, komt van de locatie van het hoofdkantoor in Neckarsulm, Duitsland. NSU maakte zijn autodebuut in 1905 met de NSU Prinz, een kleine tweecilinderauto die de eerste stap van het merk in de autowereld markeerde.
Pas in de jaren 50 en 60 kreeg NSU meer erkenning als autofabrikant, met name met modellen als de NSU Prinz, de NSU Spider en de NSU Ro 80.
Na de overname van NSU door de Volkswagen Group in de jaren 60 werd de K70 verkocht onder de naam Volkswagen nadat NSU in 1977 stopte met de productie van auto's. Eind jaren 60 en begin jaren 70 kreeg NSU te maken met toenemende financiële problemen vanwege de uitdagingen bij de productie van auto's met rotatiemotor en de bredere verschuiving in de automobielmarkt.
In 1969 verwierf Volkswagen een controlerend belang in NSU en in 1977 werd het merk NSU volledig opgenomen in de Audi-divisie van de Volkswagen Group.
Audi bleef enkele modellen van NSU ontwikkelen onder het merk Audi en de naam NSU hield op te bestaan op de automobielmarkt.